KEC外語学院ブログBlog

TOEFL iBT受験を目指している人が実践すべきスピーキングの勉強法其の五

  • 2018年03月01日
  • TOEFL

今回はついにIntegrated Task6です。ここでもReadingは課されません。listeningをして、必要とあらばメモを取り、設問に回答していきます。大学教授が講義を行うのを聴いて、テーマが何であるのか、そのテーマをわかりやすく説明するために、どういった構成の講義になっているのかに注目する必要があります。もちろんサインポストに基づいてメモを取るのは当然のことですが、ここでも設問のパターンを踏まえて、それに応じたメモを取ることが必要となってきます。

Task 6の典型的な出題パターン

Task 6の出題パターンの典型は以下のようなものです。

Directions: You will now listen to a part of a lecture. You will then be asked a question about it. After you hear the question, give yourself 20 seconds to prepare your response. Then record yourself speaking for 60 seconds.


~~~Listening to a 2-minute academic lecture~~

  1. Using the points and examples from the lecture, explain ~~~.

 

ここから導き出せることは、レクチャー内では必ず具体例が出されるので、回答にもそれらを含めなければならないということです。もう一つは、具体例はほぼ間違いなく2つ挙げられるということです。サインポストの一つである【数字(序数含む)】のFirst, Secondなどに続く内容を簡潔にメモすることはもちろん、例示を意味する表現、For exampleやsuch as、In many casesなどが聞こえてきたら、即座に反応できるようにしておかなければなりません。

Task 6の典型的な解答パターン

ここではTask 6の解答パターンを挙げておきます。

  1. You will now listen to part of a lecture. You will then be asked a question about it. After you hear the question, you will have 20 seconds to prepare your response and 60 seconds to speak.

Now play Track 90 to hear Question 6.

 

Using the examples from the talk, explain how persuasive strategies are used in advertising.

 

Preparation Time: 20 Seconds

Response Time: 60 Seconds

 

 

これはOfficial Guide Fourth Edition所収の問題です。以下にサインポストを含む箇所をいくつか列挙していきます。

                                                       Is this car really fast as they say it is?

The strategies they use can be subtle, uh, “friendly” forms of persuasion that are sometimes hard to recognize.

In a lot of ads, repetition is a key strategy.

You’ve all seen the car commercials on TV … like … uh, the one that refers to its “roomy” carsover and over again.

Now, the car, uh, the car actually looks kind of small …

You’d think that the viewer would reach the logical conclusion that the slogan, uh, misrepresents the product.

Um, another strategy they use is to get a celebrity to advertise a product.

So … um, you might have a car commercial that features a well-known race car driver.

Now, it may not be a very fast car— uh, it could even be an inexpensive vehicle with a low performance rating.

ここではIn a lot of ads, という部分が、例示を示唆する表現として使われています。通常のリスニング問題であればメモの対象にはならない部分ですが、Speaking SectionのTask 6では、こういったところにまでattentiveである必要があります。

これらのサインポストに従った箇所だけを用いて、解答も作成してみましょう。

The lecturer discusses how persuasive strategies are used by advertisers. According to her, they sometimes use friendly forms.

The first example is repetition. She talked about a TV commercial about a roomy car. Even though the car actually looks small, the commercial keeps saying that it is a roomy car over and over. As a result, although the commercial misrepresents the product, the viewers will begin to believe that the car is spacious

The second example is to use a celebrity. The lecturer gives an example of a well-known car driver. If the driver praises the car, and the car is actually not that great or not that fast, people will be inclined to believe that it is actually a good car that can run very fast.

These are two of the ways companies use persuasive strategies.

これぐらいの分量をある程度、ゆっくりと考えを整理しながら発話するとちょうど60秒ほどになります。アンダーラインの箇所を意識してください。これは、この表現を使いましょうというよりも、こうした構造、構成でspeechを展開しましょうという趣旨です。レクチャーの種類や、そこで用いられる例は無数に存在しますが、設問のパターンが一定である以上、回答のパターンも一定のものになります。そのことを常に意識してください。何度も強調していることですが、スラスラと英語が話せる人ではなく、正しい形で設問に答える人が高得点を獲得することができるのです。次回はライティングについて、いくつかのtipsをシェアしてみたいと思います。乞うご期待。

この記事の筆者

KEC外語学院KEC Foreign Language Institute

大阪・京都の英会話スクール KEC外語学院|初心者の日常英会話6カ月マスター~プロ・通訳レベルまで驚異的な上達を可能とする独自のTP指導方式で目標達成公約! 真剣に学習する人のみ募集!できなければ出来るまで、熱誠指導に一切の妥協なし!大阪[梅田/枚方]・京都[烏丸御池]でTOEIC・TOEFL・英検・通訳も学べる英会話教室です。各種講座の無料個別ガイダンス・無料合同説明会・無料体験レッスンも開催中!

 Facebook  Twitter  Instagram  Line@   はてなブックマーク

関連情報